Día das Letras Galegas 2020
[:es]En esta primavera extraña, no podremos festejar en las calles el Día das Letras Galegas. La situación actual ha obligado a la Real Academia Galega a aplazar su celebración hasta el próximo 31 de octubre. Será entonces cuando se rendirá tributo con actos a la labor de Ricardo Carvalho Calero que logró la canonización de la historia de la literatura gallega. Con la nueva fecha, la institución ha querido hacer un guiño al nacimiento del intelectual ferrolano, quien hubiera cumplido 110 años el día anterior. Sin embargo, a pesar de estos cambios, tanto desde la RAG como desde la Xunta de Galicia, se han puesto en marcha distintas iniciativas para lograr que el 17 de mayo se convierta en una celebración virtual colectiva que permita homenajear su figura. Parece, pues, que el 2020 nos brindará la posibilidad de conmemorar dos veces la importancia de la creación literaria en gallego y recordar la importancia de proteger esta lengua. Gadis siempre ha mantenido un vínculo especial con las Letras Galegas y no encontramos mejor manera para celebrar este día que la lectura. Por eso, hoy te recomendamos algunas obras contemporáneas con las que poder disfrutar de la literatura gallega el próximo domingo.
Cinco lecturas para celebrar el Día das Letras Galegas
Desde finales del siglo XX, el sector literario gallego se ha ido ampliando de tal manera que, en la actualidad, no es difícil encontrar obras de cualquier género literario. Con esta selección, hemos apostado por propuestas contemporáneas que seguro harán que quieras leer más literatura gallega.
1. Código Morse de Xavier Alcalá
Ambientada en una aldea gallega, la novela de Xavier Alcalá arranca en la guerra civil y la posguerra, con su secuela de guerrillas y huidos, hasta llegar a nuestros días. Código morse recrea la vida de un pazo, en la que su protagonista, siendo un niño, descubre la existencia de un secreto celosamente guardado por las sucesivas generaciones de su familia desde la época de los corsarios. Él, un hombre de ciencias, cartesiano, educado en la idea de que solo existe aquello que se puede formular, es el narrador de una historia de misterio salpicada por elementos pasionales como la codicia, el amor y el odio. El autor sumerge al lector en un relato en el que los mensajes codificados, los espejos y el transmundo configuran un universo que no solo refleja la vida de la casa familiar, sino también los cambios sociales que revolucionan un ambiente en apariencia tranquilo, encontrando de manera inesperada una ayuda para resolver el enigma.
2. Vidas post-it de Iolanda Zuñiga
Iolanda Zuñiga escribió su opera prima, que tuvo una gran acogida entre los lectores, en los post-it del restaurante de comida rápida en el que trabajaba. El libro reúne un compendio de microrrelatos concisos y veloces, que conforman una suerte de recetario de fracasos. Narran el día a día de personajes urbanos asfixiados por las exigencias de un mundo que los oprime, que les exige historias de éxito tanto en su vida personal como profesional, mostrando su cara más cruda. Trata temas universales como la incomunicación, la soledad, el desamor o la violencia y otro tipo de miserias que se convierten en el elemento opresor de los protagonistas. Quizá la forma en la que fue concebida la obra se refleja en el estilo de su prosa, directo y rotundo, que confiere la sensación de encontrarnos ante tráilers de películas que muestran la parte más oscura de vidas marcadas por un naufragio personal o colectivo.
3. Un tipo listo de Xosé Monteagudo
Galardonada con el Premio García Barros 2009, la novela comienza con la muerte de un director de una sucursal bancaria de Vigo. El descubrimiento de su cadáver revela un desfalco sin precedentes, que hace recaer las sospechas sobre los hijos del fallecido. Una compleja trama financiera y sus repercusiones legales son quizá el menor de los problemas a los que se enfrentan, ya que la oscura personalidad del padre les sitúa ante un inquietante legado. Una especie de crónica familiar y social que plantea una reflexión sobre las relaciones paterno-filiales y las consecuencias familiares de una herencia, así como el precio que se ha de pagar para lograr una trayectoria exitosa. La trama mantiene en tensión al lector dosificando la información, al tiempo que lo introduce en una historia de secretos y medias verdades con mucho suspense.
4. Herba moura de Teresa Moure
Esta novela, ganadora del Premio Xerais 2005, fantasea sobre la vida y las pasiones de Descartes a través de la perspectiva de tres mujeres: Einés Andrade, una estudiante que está elaborando su tesis sobre el pensador, la reina Cristina de Suecia y Hélne Jans, una bruja residente en Amsterdam que es su amante. A través de una miscelánea de textos (cartas, poemas, recetarios, herbarios) y de recursos estilísticos, la autora construye una novela que pretende resaltar el papel de la mujer en la historia. Asimismo, puede considerarse también una oda a los distintos tipos de pasión que va presentando: el amor, el conocimiento, la amistad, la maternidad, la lectura y la palabra.
5. O último barco de Domingo Villar
El inspector Leo Caldas vuelve a ser el protagonista de la última novela de Domingo Villar. Ambientada en el área de Vigo como las dos entregas anteriores, esta vez todo sucede en torno a la desaparición de Mónica Andrade, una mujer que no se presentó a una comida familiar ni a las clases que debía impartir al día siguiente. El autor vuelve a tejer una historia dentro de ese mundo particular que ha construido en el género de la novela negra. Con un tiempo y espacio determinados, crea laberintos de misterios, en los que se entremezclan historias personales, y muestra que, como en el mar, la más apacible de las superficies puede ocultar un fondo oscuro de devastadoras corrientes. Diez años después, el detective vigués vuelve a enganchar a los lectores como ya lo hiciera en Ollos de auga y A praia dos afogados.
¿Tienes alguna recomendación para celebrar esta conmemoración? Esperamos que disfrutes de la celebración, seguro que amenizada por las palabras de alguno de los autores que han contribuido a forjarla. ¡Feliz Día das Letras Galegas![:gl]Nesta primavera estraña, non poderemos festexar nas rúas o Día das Letras Galegas. A situación actual obrigou á Real Academia Galega a aprazar a súa celebración ata o próximo 31 de outubro. Será entón cando se renderá tributo con actos á labor de Ricardo Carvalho Calero que logrou a canonización da historia da literatura galega. Coa nova data, a institución quixo facer unha chiscadela ao nacemento do intelectual ferrolán, quen cumpriría 110 anos o día anterior. Con todo, a pesar destes cambios, tanto desde a RAG como desde a Xunta de Galicia, puxéronse en marcha distintas iniciativas para lograr que o 17 de maio se convirta nunha celebración virtual colectiva que permita homenaxear a súa figura. Parece, pois, que o 2020 brindaranos a posibilidade de conmemorar dúas veces a importancia da creación literaria en galego e lembrar a importancia de protexer esta lingua. Gadis sempre mantivo un vínculo especial coas Letras Galegas e non atopamos mellor maneira para celebrar este día que a lectura. Por iso, hoxe recomendámosche algunhas obras contemporáneas coas que poder gozar da literatura galega o vindeiro domingo
Cinco lecturas para celebrar o Día das Letras Galegas
Desde finais do século XX, o sector literario galego foise ampliando de tal maneira que, na actualidade, non é difícil atopar obras de calquera xénero literario. Con esta selección, apostamos por propostas contemporáneas que seguro farán que queiras ler máis literatura galega.
1. Código Morse de Xavier Alcalá
Ambientada nunha aldea galega, a novela de Xavier Alcalá arrinca na guerra civil e a posguerra, coa súa secuela de guerrillas e fuxidos, ata chegar aos nosos días. Código morse recrea a vida dun pazo, na que o seu protagonista, sendo un neno, descobre a existencia dun secreto gardado polas sucesivas xeracións da súa familia desde a época dos corsarios. El, un home de ciencias, cartesiano, educado na idea de que só existe aquilo que se pode formular, é o narrador dunha historia de misterio salpicada por elementos pasionais como a cobiza, o amor e o odio. O autor mergulla ao lector nun relato no que as mensaxes codificadas, os espellos e o transmundo configuran un universo que non só reflicte a vida da casa familiar, senón tamén os cambios sociais que revolucionan un ambiente en aparencia tranquilo, atopando de maneira inesperada unha axuda para resolver o enigma.
2. Vidas post-it de Iolanda Zuñiga
Iolanda Zuñiga escribiu o súa opera prima, que tivo unha gran acollida entre os lectores, nos post- it do restaurante de comida rápida no que traballaba. O libro reúne un compendio de microrrelatos concisos e veloces, que conforman unha sorte de receitario de fracasos. Narran o día a día de personaxes urbanos asfixiados polas esixencias dun mundo que os oprime, que lles esixe historias de éxito tanto na súa vida persoal como profesional, mostrando a súa cara máis crúa. Trata temas universais como a incomunicación, a soidade, o desamor ou a violencia e outro tipo de miserias que se converten no elemento opresor dos protagonistas. Quizá a forma na que foi concibida a obra reflíctese no estilo da súa prosa, directo e rotundo, que confire a sensación de atoparnos ante tráileres de películas que mostran a parte máis escura de vidas marcadas por un naufraxio persoal ou colectivo.
3. Un tipo listo de Xosé Monteagudo
Galardoada co Premio García Barros 2009, a novela comeza coa morte dun director dunha sucursal bancaria de Vigo. O descubrimento do seu cadáver revela un desfalco sen precedentes, que fai recaer as sospeitas sobre os fillos do falecido. Unha complexa trama financeira e as súas repercusións legais son quizá o menor dos problemas aos que se enfrontan, xa que a escura personalidade do pai sitúalles ante un inquietante legado. Unha especie de crónica familiar e social que expón unha reflexión sobre as relacións paterno-filiais e as consecuencias familiares dunha herdanza, así como o prezo que se ha de pagar para lograr unha traxectoria con éxito. A trama mantén en tensión ao lector dosificando a información, á vez que o introduce nunha historia de segredos e medias verdades con moito suspense.
4. Herba moura de Teresa Moure
Esta novela, gañadora do Premio Xerais 2005, fantasea sobre a vida e as paixóns de Descartes a través da perspectiva de tres mulleres: Einés Andrade, unha estudante que está a elaborar a súa tese sobre o pensador, a raíña Cristina de Suecia e Hélne Jans, unha bruxa residente en Amsterdam que é a súa amante. A través dunha miscelánea de textos (cartas, poemas, receitarios, herbarios) e de recursos estilísticos, a autora constrúe unha novela que pretende resaltar o papel da muller na historia. Así mesmo, pode considerarse tamén unha oda aos distintos tipos de paixón que vai presentando: o amor, o coñecemento, a amizade, a maternidade, a lectura e a palabra.
5. O último barco de Domingo Villar
O inspector Leo Caldas volve ser o protagonista da última novela de Domingo Villar. Ambientada na área de Vigo como as dúas entregas anteriores, esta vez todo sucede ao redor da desaparición de Mónica Andrade, unha muller que non se presentou a unha comida familiar nin ás clases que debía impartir ao día seguinte. O autor volve tecer unha historia dentro dese mundo particular que construíu no xénero da novela negra. Cun tempo e espazo determinados, crea labirintos de misterios, nos que se mesturan historias persoais, e mostra que, como no mar, a máis apracible das superficies pode ocultar un fondo escuro de devastadoras correntes. Dez anos despois, o detective vigués volve enganchar aos lectores como xa o fixera en Ollos de auga e A praia dos afogados.
Tes algunha recomendación para celebrar esta conmemoración? Esperamos que goces da celebración, seguro que amenizada polas palabras dalgún dos autores que contribuíron a forxala. Feliz Día das Letras Galegas![:]